V príbehu o malom e-shope vám ukážem, ako mapovanie biznis procesov môže uľahčiť aj vaše podnikanie. Vďaka nemu:
- Ušetríte čas, peniaze, materiál, ľudské a iné vzácne zdroje.
- Zvýšite kvalitu služby, či výrobkov.
- Získate prehľad a kontrolu nad firmou.
Článok som rozdelila do dvoch častí. Najprv sa pozrieme na chyby, ktoré najčastejšie brzdia biznis. Najhoršie na tom je, že majitelia firiem ich akceptujú ako bežnú súčasť podnikania, ktorú nie je možné zmeniť. V druhej časti nájdete možnosti riešenia.
Bol raz jeden malý e-shop
Na začiatku je potrebné každé euro, preto sa z obývačky na chvíľu stane prevádzka e-shopu. Chodba, či priestor pod gaučom je dočasným skladom pre tovar. Biznis sa rozbieha a majiteľ verí, že sa to časom zlepší.
Pri budovaní svojho e-shopu sa sústredí najmä na obrat. Chce predať čo najviac a miesto pod gaučom mu už nestačí. Preto si prenajme sklad a investuje do účinnej Facebook reklamy.
Objednávky zatiaľ vybavuje ručne. Chýba mu spôsob pre označenie vybavených a nevybavených objednávok, ktoré sa mu občas v e-mailoch stratia. Nastáva chaos.
Aby obchod lepšie fungoval, do skladu si najme brigádnika. Ten však nie je žiadnou výhrou. Neustále niečo hľadá a tovar, ktorý by mal byť na sklade, nevie nájsť.
Prácnosť každej objednávky je obrovská. Keďže treba predávať a vybavovať požiadavky klientov, nie je čas to riešiť. Opäť sa sústredí na reklamu a prijímanie nových ľudí do skladu, či na nákup.
Biznis rýchlo rastie a majiteľ e-shopu sa z toho teší.
E-shop funguje, mám niečo v biznis procesoch zmeniť?
Trh sa neustále mení a dynamika je obrovská. Ak na to nezareagujete, spraví to za vás konkurencia. Bola by škoda stratiť doterajší podiel.
Zakladateľ e-shopu túži rozšíriť portfólio produktov a chce expandovať aj na zahraničné trhy. Aby to dokázal, musí zlepšiť fungovanie vo firme.
Ako to spraví, keď mu operatíva zabíja celý pracovný čas? Nemá priestor sadnúť si a porozprávať sa o nápadoch, ako e-shop posunúť na novú úroveň.
Všetko beží ako doteraz. Reklama míňa peniaze a obrat ledva pokryje náklady. E-shop horko ťažko generuje 1 – 2 % zisku, ak nejaký vôbec.
O rezerve na investície nemôže byť ani reči, pričom nová webstránka s kvalitným e-shopom by sa naozaj hodila.
V sklade sú šikovní ľudia, ktorí si idú ruky zodrať. Produktový tím aktívne vyhľadáva nové produkty a ľudia na marketingu robia od rána do noci, aby budovali databázu a vymýšľali účinné reklamy. Každý robí čo môže.
Na prvý pohľad to vyzerá, že to inak ani nejde. Treba čakať, kým sa to samo zlepší. Biznis zachráni účinnejšia reklama alebo jedinečný produkt, ktorému zákazník neodolá, konkurencia opustí trh a jednoducho skrachuje. Zatiaľ čo sa majiteľ e-shopu spolieha na zázrak, jeho biznis zaplavia problémy.
Kde vznikajú všetky tie chyby?
Aby príbeh o malom e-shope nebol príliš nudný, prídu mesiace, kedy si zakladateľ musí na výplaty svojich ľudí požičať, pretože cash-flow jednoducho nevychádza.
Vznikajú pochybnosti:
- Správne som nastavil ceny?
- Naozaj je potrebné znížiť náklady, ako mi to radili? (O koľko, aké je to číslo, keď ani neviem vypočítať náklady na jednu objednávku?)
- Mám vo firme automatizovať procesy a zaviesť kvalitný systém? (Super, spravil by som to, ale ako zistím, ktorý systém je pre mňa vhodný?)
Ak to chcete zachrániť marketingom, odznova roztáčate chybne fungujúce koleso.
Je to chaos, v ktorom je ťažké sa vyznať. Čo sa vlastne stalo?
E-shop narástol až príliš rýchlo. Problémy, ktoré sa nevyriešili hneď na začiatku, sa stali súčasťou fungovania firmy. Cenotvorba na kolene, nezaškolení ľudia, ktorí stále dookola robia tie isté chyby, slabá alebo žiadna kontrola nad nákladmi, chýba jednotný alebo optimalizovaný systém práce.
Čo pomôže? Mapovanie biznis procesov, pretože všetko treba rozbiť na drobné.
Ako na to nájdete v pokračovaní článku Mapovanie biznis procesov: Aj malým firmám šetrí veľké peniaze (2. časť).
Ak chcete zjednodušiť fungovanie firmy vďaka zmapovaným biznis procesom, napíšte mi. Veľmi rada vám s tým pomôžem.