Minimálne životaschopný produkt – za čo klient rád zaplatí

Začiatok podnikania vyžaduje, aby ste robili veci, ktoré ste nikdy predtým nerobili. Pôjdete do rizika a budete hľadať správnu cestu. Preto odporúčam začať „zľahka“. Nie je nutné hneď investovať všetky peniaze do nových strojov a zariadení, keď ešte neviete, ako to celé „vypáli“. 

  • Bude o váš produkt či službu záujem? 
  • Čo si váš zákazník myslí o produkte, ktorý si kúpil?
  • Bude zákazník ochotný zaplatiť cenu, ktorú ste stanovili? 
  • Zamerali ste sa na správnu cieľovú skupinu? 
  • Ako napĺňate potreby svojho zákazníka? 

To sú otázky, na ktoré potrebujete čo najskôr nájsť odpovede. Ideálne ešte predtým, než urobíte ďalšie rozhodnutia ako napríklad:

  • Koľko ľudí potrebujem?
  • Aké investície urobím?
  • Kde a komu budem svoje produkty ponúkať?
  • Ako sa o mne moji zákazníci dozvedia?
  • Koľko musím investovať do reklamy a aké kanály využijem?

V článku „Ako začať, keď chcete úspešne zrealizovať váš biznis nápad“ sme hovorili o tom, že je nevyhnutné urobiť si aspoň základný prieskum trhu a zhromaždiť informácie o svojom biznis nápade.

Vďaka týmto informáciách si vytvorte tzv. „minimálne životaschopný produkt“. Ide o produkt s minimom nákladov, ktorý bude natoľko životaschopný, že ho budete môcť ponúknuť zákazníkom.

Pozor, takýto produkt ešte nebude obsahovať všetky funkcionality, ktoré by obsahoval ideálny produkt. Ste na začiatku tzv. vývoja produktu. Je to prvý krok k tomu, aby ste ďalej vytvárali presne to, čo zákazník chce, a nie to, čo si myslíte, že chce. 

„LEAN (štíhly) cyklus“ a jeho fázy

vývoj produktu – takto nie
vývoj produktu – takto ÁNO

Na obrázku je zachytený proces, ktorý sa volá „LEAN (štíhly) cyklus“. Prebieha v neustále sa opakujúcich fázach počas celej  doby vášho podnikania:

  1. Vznik biznis nápadu
  2. Zhromažďovanie informácií a budovanie produktu
  3. Vytvorenie minimálne životaschopného produktu a jeho spustenie na trhu
  4. Meranie výsledkov 
  5. Analýza získaných dát a ich vyhodnocovanie
  6. Návrh na zmeny produktu, komunikácie, cieľovej skupiny a ďalších parametrov biznisu
minimálne životaschopný produkt

Mám minimálne životaschopný produkt, čo ďalej?

Ako vidíte, je dôležité dobre vytvoriť minimálne životaschopný produkt a naplánovať si, čo a ako budete merať. Napíšte si:

  1. Charakteristiku vášho „minimálne životaschopného produktu“. Aké má vlastnosti, stav, veľkosť, rozsah, z čoho je vyrobený, ako vyzerá?
  2. Svoje očakávania toho, ako budú zákazníci na produkt reagovať (napr. potrebujú detailnejší návod, nepochopili účel služby, nie sú im jasné všetky funkcionality alebo využívajú produkt na iný účel).
  3. Ako budete zbierať merateľnú spätnú väzbu od zákazníkov (napr. formulujte presné otázky dotazníka či rozhovoru so zákazníkom)?
  4. Ako budete porovnávať a vyhodnocovať svoje očakávania so spätnou väzbou zákazníkov (napr. tabuľka, graf, slovné hodnotenie či hodnotiaca škála)?

Takéto úprimné zrkadlo si nastavte čo najpresnejšie. Len tak sa vyhnete nesprávnemu smerovaniu vášho podnikania a investovaniu peňazí do vývoja nepoužiteľných produktov, ktoré nikto nechápe a nechce.

Pripravte sa na to, že spätná väzba môže zmeniť vaše podnikanie od základov. A o to nám ide, aby vaše podnikanie tvorilo hodnotu pre zákazníka, ktorý bude za ňu ochotný zaplatiť. 

V biznise je toho na meranie naozaj veľa. Čo všetko, a ako merať na začiatku podnikania rozoberiem v budúcom článku. 

Inšpiroval vás tento nápad k vlastnému podnikaniu? Zapojte sa do programu pre začínajúcich podnikateľov vyplnením kontaktného formulára TU >>>

Verím, že podnikanie prináša do života slobodu a tým mu dáva väčší zmysel. Preto inšpirujem ľudí a tvorím komunitu podnikateľov, ktorí s vášňou napĺňajú svoje poslanie. Toto je Slovensko, na ktorom chcem žiť.

Pomáham ľuďom premeniť ich nápad a nadšenie na úspešné a fungujúce podnikanie. Malým a stredným podnikateľom ukazujem jednoduché a účelné riešenia, ako čo najlepšie dosiahnuť vlastné biznis ciele.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité pre účel spracovania tohto komentára.