Ako si vytvoriť životaschopný biznis model

Svojim podnikaním tvoríte hodnotu. Ak ste si urobili konkurenčnú analýzu a uistili sa, že riešite skutočný problém zákazníka, pravdepodobne vytvárate hodnotu, ktorá je pre zákazníka natoľko cenná, že je ochotný za ňu zaplatiť.

Ďalším krokom po biznis nápade je voľba správneho biznis modelu. Zamyslite sa, ako tvoríte hodnotu pre zákazníka a ako sa táto hodnota k nemu dostane.

Existuje niekoľko spôsobov, ako zistiť, ktorý biznis model je vhodný práve pre vaše podnikanie. Najznámejšia je metóda „biznis model canvas“. Môžete sa tiež inšpirovať typickým biznis modelom pre vašu oblasť podnikania. 

Prečo mapovať biznis model 

Správny biznis model vám pomôže:

  • naplniť váš biznis zámer „PREČO ste začali podnikať“,
  • priblížiť sa k cieľovej skupine tak, aby ste s ňou mohli správne komunikovať,
  • správne využiť silné stránky a príležitosti vášho biznis nápadu,
  • minimalizovať slabé stránky a ohrozenia vášho podnikania.

Inšpiráciu hľadajte napríklad v knihe „Tvorba business modelů“ od Alexander Osterwalder a Yves Pigneur

Rozhyb biznis - biznis model

Biznis model – postup

Ste pripravený začať? Pre zjednodušenie spojíme metódu „biznis model canvas“ s vizualizáciou, preto si pripravte post-it papieriky a fixky. 

Prejdeme si zopár dôležitých otázok. Odpovede si jednotlivo zapíšte na post-it papieriky, ktoré zatiaľ len voľne nalepte na veľkú stenu:

  • Kto sú vaši zákazníci, pre ktorých vytvárate hodnotu? Pomenujte ich čo najpresnejšie (napr. zrelí podnikatelia, dôchodcovia, rodičia malých detí).
  • Čo je váš produkt/služba a aký problém riešite? Akú potrebu uspokojujete (napr. inovácia, funkčnejší produkt)?
  • Aké kanály (napr. osobný kontakt, online) chcete používať na komunikáciu so zákazníkmi a ich získanie, aby ste im mohli odovzdať svoju hodnotu?
  • Aké vzťahy chcete so zákazníkmi budovať (napr. osobné alebo automatizované vzťahy)?
  • Ako a kedy prebieha platba (napr. platobný portál, faktúra, hotovosť v kamennej predajni)?
  • Aké činnosti musíte vykonávať, aby ste ako firma tvorili hodnotu pre zákazníka (napr. výroba, distribúcia, nákup)?
  • Akých biznis partnerov potrebujete, aby ste zabezpečili funkčnosť celého biznis modelu (napr. dodávatelia, biznis partneri, banky)?

Biznis model mapujte jednoducho!

Ide o to, aby ste zmapovali cestu produktu/služby od momentu ich vytvorenia až po moment, kedy za to zákazník zaplatí.

Ak je vám príjemné namiesto textu používať symboly a značky, smelo do toho. Táto vizuálna podpora vedie k novým nápadom a zapojí vašu kreatívnu stránku. 

Rozhýb biznis - biznis model

Odpovedali ste na otázky, čo ďalej? 

  • Začnite post-it papieriky zoraďovať za sebou tak, aby vznikla logická aj časová následnosť činností a účastníkov biznis modelu. 
  • Pridajte smerové šípky, ktoré zobrazia, ako v rámci modelu prebiehajú toky.
  • Biznis model si prejdite od začiatku až do konca a hľadajte:
    Chýba vám niečo v modeli? Doplňte to.
    Je model príliš zložitý? Dá sa zjednodušiť? Urobte to.
    Má model slabé miesta? Ako ich odstránite?
  • Pridajte analýzu zdrojov:
    – Aké zdroje potrebujete na tvorbu hodnoty (financie, ľudské zdroje, know-how, materiálové zdroje, vybavenie)? Na každý z nich vytvorte post-it papierik a nalepte ho na správne miesto v modeli.
    – Aké náklady sa vytvárajú realizáciou vášho biznis modelu? Vyčíslite ich podľa kategórií (napr. marketing, mzdy, materiál, služby) a opäť priraďte pomocou post-it papierika na správne miesto. 

Cieľom je, aby vytvorený biznis model bol zrozumiteľný a transparentný pre všetky zainteresované strany: zákazníkov, dodávateľov, pre vás interne aj pre vašich biznis partnerov. 

K diskusii o biznis modeli si pozvite aj svoj tím a užite si proces brainstormingu, ktorý sa určite naštartuje. Budú vznikať nové nápady na kanály, dizajn produktu či lepšia charakteristika cieľovej skupiny. 

Všetko si zapisujte. Neskôr poznámky pretrieďte a rozdeľte si úlohy. Budete presne vedieť, čo máte nasledujúce týždne robiť, aby ste svoj nápad posunuli o ďalšie kroky vpred. Odporúčam sa zaoberať aj vytvorením tzv. „minimálne životaschopného produktu“. Viac si o tom povieme nabudúce. 

Inšpiroval vás tento nápad k vlastnému podnikaniu? Zapojte sa do programu pre začínajúcich podnikateľov vyplnením kontaktného formulára TU >>>

Štítky:
Verím, že podnikanie prináša do života slobodu a tým mu dáva väčší zmysel. Preto inšpirujem ľudí a tvorím komunitu podnikateľov, ktorí s vášňou napĺňajú svoje poslanie. Toto je Slovensko, na ktorom chcem žiť.

Pomáham ľuďom premeniť ich nápad a nadšenie na úspešné a fungujúce podnikanie. Malým a stredným podnikateľom ukazujem jednoduché a účelné riešenia, ako čo najlepšie dosiahnuť vlastné biznis ciele.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité pre účel spracovania tohto komentára.